maandag 23 oktober 2017

Rondje Einsteinturm


Het is lekker rustig op de camping. Vanochtend werd ik weer wakker van het geluid van de kraanvogels. Vandaag ben ik met de S-bahn naar Potsdam geweest om het "Wissenschaftspark" Albert Einstein te bezoeken.


Onderweg kwam ik langs het "Abenteuerpark" en heb dus vanuit de hoogte maar even een overzichtsfoto gemaakt.


Ik heb vandaag 4 eekhoorntjes gezien.


De Einsteintoren is een sterrenwacht op de Telegrafenberg in Potsdam, Deze toren werd in 1921 gebouwd in opdracht van de Albert-Einstein-Stiftung en de Duitse overheid. De architect van het expressionistische bouwwerk was Erich Mendelsohn. Astrofysicus Erwin Finlay-Freundlich voerde hierin  experimenten uit om Einsteins relativiteitstheorie te bewijzen door middel van astronomische waarnemingen.


Het observatorium, de grote en de kleine "refraktor".


Op het wetenschapspark zit ook een vestiging van de Deutscher Wetterdienst.


Het borstbeeld op de Telegrafenberg van Prof. Dr Reinhard Joachim Süring is gemaakt door W. Statt.


Natuurlijk heb ik veel mooie tinten gezien in de natuur.


Het "Naturkundemuseum"


De schijn bedriegt. Dit is geen moskee maar een pompstation.


Deze Duitse tuinman draagt op zijn eigen manier een steentje bij aan Halloween.


De Orangerie staat in de steigers. In het gebouw bewaren ze in de winter de exotische kuipplanten.


De ingang van Kroondomein Bornstedt.


Hier kan je de Pruisische ambachtelijke tradities zelf ervaren.


Tegenover het kroondomein ligt de ingang van het Bornstedter Friedhof.


Het graf van "Geheimer Kabinetsrath" Emil Illaire en zijn vrouw Luise.


Een bronzen beeld op het heldenveld.


Hort Schulplatz 1 is een gezondheids- en bewegingsbevorderend kinderdagverblijf.


In het Holländische Viertel van Potsdam heb ik bij "Poffertjes en Pannekoeken" een pannenkoek met banaan, rozijnen, karamelsaus en slagroom gehad. 


Klik hier voor details van de 16 km lange wandeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten