zaterdag 30 september 2017

Rondje Eext


Vandaag heb ik vanaf Landschapscamping Sparrenhof in Gasselte een 30 km lange wandeling gemaakt. Op het terrein van de camping is een prachtige pluktuin met een karpervijver.


Direct vanaf de camping een wandelpad met kaarsrechte bomen.


Ik heb vandaag over een deel van de route gelopen waar eens de NOLS spoorlijn Gasselternijveen - Assen lag. 
Het hokje staat op de plaats van het voormalige stationsgebouw van Gasselte.


Om de oude spoorlijn de Hondsrug af te laten dalen is er een ravijn gegraven, het zand werd weer gebruikt voor de aanleg van de spoorlijn door het veengebied tussen Gasselte en Stadskanaal. De spoorlijn is weg, maar het ravijn ligt er nog en is een bijzonder opvallend stukje natuur geworden.


De oude brug over het ravijn is in 2012 in oude glorie hersteld. De brug heeft de naam Ravijnzicht.


Het voormalige waterschapsgebouw De Oostermoerse Vaart wordt verbouwd tot een gezondheidcentrum.


Het beeld De Dorpssmid is in 1997 gemaakt door Lammert Jan (Bert) Kiewiet. Het staat op de plaats waar vroeger Smederij Dijkhuizen stond. Naast het beeld staat onderstaand gedicht van Gerard Nijenhuis.

Een beeld van 't leven zelf: 
Zoals hij vonken sloeg, 
dat kon geen een. 
En wij die kinderkleren droegen, 
zullen het nooit vergeten, 
hoe hij alleen voor hete vuren stond: 
Hij smeedde tijd tot eeuwigheid.


De NH kerk van Gieten is een rijksmonument


Het eeuwenoude hotel Braams ging in 2016 - na 400 jaar - failliet. Drie ondernemers hebben het pand voor ruim een half miljoen euro gekocht. Het wachten is op concrete plannen.


Het oude gemeentehuis van Gieten werd in 1896 gebouwd in een eclectische stijl voor een bedrag van 6236 gulden. Voor het pand staat een gedenksteen voor oorlogslachtoffers.


Ondanks het slechte weer veel mooie kleuren.


Na 8.5 km begon het behoorlijk te regenen. Dus heb ik de poncho maar aangedaan.


Bij Eext kwam ik in het Drentsche Aa landschap.


Voor de lunch bracht ik een bezoek aan De Rustende Jager in Eext.


Natuurlijk heb ik ook heel veel paddenstoelen gezien. Ik heb helaas niet de gebruikelijke kabouterjes in mijn zak om ze er naast te plaatsen. De eerste is leuk, maar daarna begint het te vervelen :-)


Elite renner Stan Godrie was vandaag het parcours van de Superprestige Gieten aan het verkennen.


Het laatste stuk was één blubberbende.


Hotel Drouwenerzand is al in Halloween-stemming.


Het stuifzand van het Drouwenerzand.


Klik hier voor details van de 29.5 km lange wandelroute.

1 opmerking: