maandag 20 februari 2017

Scheepslift


Vanmorgen ben ik eerst richting Bogensee gereden. Een plek verstopt in de bossen in de driehoek Wandlitz - Lanke - Prenden. Op deze plek was van 1946 - 1990 Der Jugendhochschule Wilhelm Pieck. Een groot deel staat leeg. Hieronder een overzicht van de gebouwen. Klik hier voor meer informatie






Op het terrein staat ook het landhuis van Joseph Goebbels. Hij kreeg deze villa cadeau voor zijn 39e verjaardag van de stad Berlijn. Dit inclusief de Bogensee en 500 hectare land.


Seeschloss am Obersee in Lanke.


De bevroren Obersee met Uli's Fischhaus.


Een prachtig kunstwerk aan de brandweerkazerne van Eberswalde.


Schiffshebewerk Niederfinow is een scheepslift waar honderdduizenden bezoekers per jaar komen kijken. Vandaag was ik een van deze bezoekers. Als 1e bezocht ik het bezoekerscentrum en daarna beklom ik de oude lift.


Een ijsbreker is al meerdere keren door het Oder-Havel-Kanal gevaren maar is wederom dicht gevroren.


Uitzicht vanaf de oude lift.


Deze scheepslift overbrugt een afstand van 36 meter. Er kunnen schepen in met een maximale lengte van 82 meter.


De Sluisdeur


Treidellok


Aan de brug zijn grote foto's van de bouw bevestigd. Hierboven een opname van 5 december 1932.


Naast de oude scheepslift wordt een nieuwe gebouwd. Hier kunnen schepen in met een lengte van 115 meter.


De opdrachtgever en de bouwers van de oude scheepslift.


De oude en de nieuwe scheepslift liggen pal naast elkaar.


In het bezoekerscentrum kreeg ik het boek 75 Jahre Schiffshebewerk Niederfinow en een Nederlandstalige folder over de nieuwe scheepslift.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten