vrijdag 8 juli 2016

Stuntwerk

Vandaag heb ik een fietstocht ten Westen van de camping gemaakt. Hierbij kwam ik het volgende allemaal tegen:


De Mahlower Seegraben is een kunstmatige watergang met betonnen wanden en een bodem van kiezelstenen. In de DDR-tijd werd hierdoor het afvalwater gefilterd.


Op 23 augustus 1813 vond de Slag bij Grossbeeren plaats. Hier werd het leger van Napoleon door de Pruisen verslagen. In 1913 - honderd jaar na dato - werd een gedenktoren gebouwd.


In Stahnsdorf bezocht ik het Südwestkirchhof. Dit is zonder twijfel één van de mooiste begraafplaatsen van Duitsland. Deze houten kapel werd ruim 100 jaar geleden - na voorbeeld van een Noorse staafkerk - gebouwd door Gustav Werner.


Grootindustrieel Werner von Siemens ligt hier begraven tussen zijn familie.


Het graf van Otto Lambsdorff, de oud minister van Economische Zaken.


Vanaf Stahnsdorf ben ik richting Potsdam gefietst en heb daar Filmpark Babelsberg bezocht.


Het wilde westen


Het Hoofdkussenlandschap van het Zandmannetje (Klaas Vaak). Het Zandmannetje (Sandmännchen) werd bedacht door de Deense schrijver Hans Christian Andersen. De DDR TV begon in 1959 met deze serie, die later in diverse landen werd uitgezonden.


De 30 minuten durende "Stuntshow im Vulkan".


Af en toe werden bepaalde scenes herhaald.


Het was vooral een show van geluid, vuur en pyrotechniek.


Een paar videobeelden van de show.


Ongeveer 15 jaar geleden bezocht ik Villa Haus am Wannsee. Tijd voor een nieuw bezoek.


In deze zaal kwamen op 20 januari 1942 vertegenwoordigers van de SS, de politie en de ministeries bijeen voor een bespreking over de "Endlösung". Geen enkele jood mocht het einde van de oorlog overleven.


"Als ich fünfzehn war, fragte einer meiner Mitschüler im Geschichtsunterricht plötzlich, ob ich eigentlich "mit den Himmler" verwandt sei. Ich bejahte, mit einen Kloss im hals. Es war muckmäuschenstill in der Klasse. Alle waren hellwach und gespannt. Die Lehrerin aber wurde nervös und machte weiter, als sei nichts geschehen. Sie verpasste eine Chance, begreiflich zu machen, was uns, die Nachgeborenen, mit diesen alten Geschichten überhaupt noch verbindet."
Aldus Katrin Himmler, de achternicht van SS-leider Heinrich Himmler.
In een Nederlandstalig interview zeg Katrin: “Hoe moet ik mijn zoontje later uitleggen dat het ene deel van de familie de andere helft heeft uitgeroeid?”


Onder de indruk en een studieboek rijker vervolgde ik mijn weg. Klik hier om de Nederlandse catalogus te downloaden.


Het paardje draafde heel parmantig over de Kirschblütenallee. Een maand geleden stond deze Allee nog prachtig in bloei. Klik hier.


Bij de Gustav-Heinemann Schule in Marienfelde werd een zomerfeest gehouden. Deze school is één van de weinige Europese scholen die vanaf groep 5 het Japans als tweede vreemde taal aanbiedt.


Zo liggen de aspergevelden er nu bij.


Klik hier voor details van de 68 km lange fietsroute.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten