vrijdag 24 juni 2016

IJstijdpad

Vier weken geleden stond ik op camping Het Heerenhof in Nieuw Dordrecht. Dat was mij prima bevallen. Klik hier voor de blog. Ik heb toen een stukje over het IJstijdpad gewandeld en dat was best leuk. Op de website van Energiek Emmen staat te lezen dat het IJstijdpad op dit moment het meest gewilde fietspad is. Dus mijn plan was deze route (die volgens sommige site's 40 km zou zijn) te fietsen.


Vol goede moed fietste ik langs het W.A. Scholtenskanaal en de W.A. Scholtensbrug. Willem Albert Scholten was een Groninger industrieel (kon. Scholten-Honig, voorganger Avebe). Hij was getrouwd met Klaassien Sluis. Hij kocht de veengebieden in Zuidoost Drenthe en liet die ontginnen. Hij noemde één van de dorpen naar zijn vrouw. Vandaar Klazienaveen.


De nieuwe Veenvaart wordt steeds vaker bevaren.


Na dit kunstwerk bij Oranjedorp was er totaal geen route-aanduiding meer. Ik ben mijn eigen weg maar weer gegaan. Het kunstwerk is een schepsel van Huib Rademakers.


De Vuurvogel is de windroos van Parc Sandur. Het is gemaakt door de Belg Cornelis Huisman.


Henk met zijn Volvo in de wasstraat in Emmen en zijn vrouw Annie doet om de hoek de was. Mooie combinatie.


Water speelt op het Raadhuisplein in Emmen een belangrijke rol.


Aan het plein ligt ook de ingang van Wildlands. Ik heb na 30 jaar maar weer een abonnement gekocht.


Deze witte vriend liep de hele tijd te ijsberen.


Nijlpaard


Lionking


Impala's


Jambayles


In Wildlands zorgt Pa baviaan voor het nageslacht.


De jonge bavianen waren druk aan het spelen.


Paviaan viel na zijn daad in slaap.


Zo'n jonge giraffe is net een punker.


In het Makiwoud werd ik door een jonge bewoner begluurd.


Even later zat de ringstaartmaki bij zijn moeder op de rug.


Aan belangstelling geen gebrek.


Klik hier voor details van de 32 km lange fietsroute.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten