zondag 17 april 2016

Reptielendag

Natuurmonumenten had vandaag vanuit Ruinen een adderexcursie olv adderexpert Johann Prescher. Daar wilde ik graag aan meedoen. Maar ik zag dat de excursie helaas was volgeboekt. Dus heb ik er zelf maar een reptielendag van gemaakt. In de ochtend heb ik mijn Drentse vrienden opgezocht


Binnen een paar minuten kwam ik mijn vrienden al tegen.


Mijn wens is nog wel een keer een adder met prooi.


Op een takje kan je met een gewicht van 70 gram wel liggen.


Vast onder een tak trof ik een vervellingshuid aan.


Deze adderman heeft al weer mooie rode ogen met een verticale streeppupil. Afgelopen maandag trof ik diverse adders met blauwe ogen aan. Ten teken dat de vervelling op komst was.


Door de takjes en de blaadjes was het niet altijd even eenvoudig om een foto te maken.


Licht grijs mannetje


Beige mannetje


Klik voor video op bovenstaande afbeelding.


Vanmiddag ben ik naar Overijssel gereden om zandhagedissen te zoeken.


Zo te zien waren er meer natuurliefhebbers. Zou Erwin Nyhoff hier inspiratie opdoen voor een nieuw nummer in het "Sallaans".


Het eerste wat is tegen kwam was een poot van een haas.


Iets verderop de wervelkolom.


Zandhagedissen maken kuiltjes waarin ze de eitjes leggen. Door de warmte van de zon worden ze uitgebroed.


Het motregende en waaide een beetje. Pas na 4 km kwam ik de eerste zandhagedis tegen.


Iets verderop volgde de tweede. Mannetjes worden in paringstijd groen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten