zondag 27 maart 2016

Paaswandeling Berlijn - Alt Tegel

Vandaag - 1e paasdag - heb ik een lange boswandeling gemaakt in de bossen ten noorden van Alt Tegel. Het was warm. Dus ging de jas in de tas.  


Op een paar honderd meter van WohnmobilPark Berlin Alt Tegel kwam ik de eerste wroetsporen van de wilde zwijnen al tegen.


Even op de foto met "Die Dicke Marie". Deze zomereik is de oudste boom van Berlijn. In 1778 bezocht Johann Wolfgang von Goethe deze plek ook.


Op het schiereiland Reiherwerder ligt Villa Börsig


In plaats van de brede paden koos ik zoveel mogelijk voor de smalle heuvelachtige bospaden.


Nabij Heiligensee beklom ik de Baumberge. Een behoorlijke duingebied. Later lees ik dat hier zandhagedissen voor komen. De volgende keer beter opletten dus.


De vlinders en de wantsen waren behoorlijk actief.


Midden in het bos - op een open plek - zag ik een afgezaagde boomstam met een liksteen voor de herten.


In een donker stuk bos zag ik 4 damherten.


Na al die hoogteverschillen van de Lehmkuterberge, de Reiherberge,de Baumberge, de Rutenberge, Apolloberg en Ehrenpfortenberg (volgens de Garmin ongeveer 450 meter) even tijd voor ontspanning.


Op 50 meter van mij lag een reegeit te rusten.


Met het mooie weer waren er veel wandelaars en fietsers in het bos. Ik vroeg mij af of ik nog wel zwijnen zou zien vandaag.


Ze waren behoorlijk aan het dunnen geweest. Er lagen 10-tallen van deze stapels hout.


En daarbovenop een boomkruiper


Gelukkig bleven er ook een paar dode bomen staan. Dat is goed voor de spechten en de zwammen.


Tot op heden kan niemand mij vertellen wat dit is. Het lijkt op kots van een dier waarin allemaal groene zaadjes zitten. Net als sterrenschot/heksensnot bij marterachtigen en reigers.


Aan het einde van de middag werd het rustig in het bos en kreeg ik in totaal 5 wilde zwijnen te zien.


en 8 biggen.


Klik hier voor details van de 26.5 km lange wandeling

Geen opmerkingen:

Een reactie posten