vrijdag 5 juni 2015

Op trainingskamp in Grolloo


De weersverwachtingen waren goed. Dus koos ik voor een lang actief weekend op camping De Iemenhoeve nabij Grolloo.


Met als hoofddoel de Berenkuil Omloop van Grolloo.


Het boerencampinggebouwtje.


Op de Mio 50 - die mooi in de garage van de camper past - heb ik de omgeving verkend. 


Ik heb een deeltje van de Historische Tour de TT gereden.


Ik was nog maar net onderweg of ik kwam een beer tegen die uit zijn Berekuil was geklommen.


Zeg je Grolloo dan denk je aan Harry Muskee.


In deze boerderij is sinds 2011 het Cuby and the Blizzards museum gevestigd. Voorheen woonde Harry in deze boerderij en werd het pand gebruikt als oefenruimte voor de band. 


Tegenover het museum een grote foto van Rudy Leukfeldt met van links naar rechts Herman Brood, Eelco Gelling, Hans Waterman, Harry Muskee, Willy Middel en Hans Kinds.


Beeld van een boer met een emmertje melk op de plaats waar ooit de eerste coöperatieve melkfabriek Grolloo heeft gestaan.


Een stukje spoor staat symbool voor de Eerste Drentsche Stoomtrammaatschappij die tussen 1918 en 1947 in bedrijf was.


Café restaurant Hofsteenge was vroeger het stamcafé van Cuby and the Blizzards


Maar bij Grolloo denk ik ook altijd aan Egbert Steuer. De beste Nederlandse zijspancoureur, die met bakkenist Bernard Schnieders talloze Grand Prix overwinningen behaalde. Zijn zoon Bennie Streuer trad in de voetsporen van zijn vader. Hij vormt een team met bakkenist Geert Koerts.


De Waterstaatskerk van Grolloo werd na toestemming van Koning Willem III gebouwd en op 8 januari 1854 geopend. De klok in de kleine spitse toren is echter veel ouder. De klok is gegoten in 1422.


Vanuit de camper had ik een vrij uitzicht over de velden en bossen. Het onweer was een spektakel om te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten