zaterdag 19 juli 2014

Vakantie deel 2 - Elbetocht


Ik heb vandaag een deeltje van de Elberadweg gefietst.


In hoofdzaak reed ik over fiets- en gravelpaden. 


Ook tijdens deze tocht weer veel ooievaars. Verder diverse rode wouwen, een haas, een ree, tientallen ganzen en twee kraanvogels.


Waarschijnlijk zag ik ook drie bewoonde beverburchten, maar helaas geen bevers.


Lauenburg is gelegen in het voormalig hertogdom Lauenburg. Na de Franse tijd kwam het in handen van de Denenmarken en later werd het een Pruisische provincie.


Met temperaturen van rond de 30 graden is er veel recreatievaart op de Elbe.




In Lauenburg staan veel vakwerkhuizen. Op de gevelsteen staat het recept voor de Lauenburger Eiergrog. Een mooi oud stadje met smalle wegen heeft als nadeel dat de lijnbus er niet langs kan als er auto in de straat staan geparkeerd.


Vanaf de uitkijktoren op de Elbberg heb je een aardig uitzicht over de omgeving.


Tot 1989 deed deze checkpoint dienst tussen Oost- en West Duitsland. Harry Strelow kocht het pand op en  bouwde er een restaurant bij. Naar voorbeeld van Checkpoint Charlie in Berlijn gaf hij de controlepunt de naam Checkpoint Harry


"Das "Rathaus von Stadt Boizenburg/Elbe" is een barok vakwerkhuis uit 1711.


In Neu Bleckede staat nog een wachttoren uit de DDR-tijd


Met de veerpont de Elbe over van Neu Bleckede naar Bleckede.


Klik hier voor details van de 65 km lange route door de deelstaten Niedersachsen, Schleswig-Holstein en Mecklenburg-Vorpommern.


Het bleef nog lang warm en ik kon tot een uur of elf lekker buiten zitten.


Tegen die tijd zag ik steeds iets bewegen. Ik heb de zaklamp er vervolgens bijgehaald en zag de wereld kikkers in het gras.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten