zaterdag 14 juni 2014

Koniks


Vandaag nabij het Soldatendijkje in Bourtange een uurtje tussen de Konikpaarden gelopen. De paarden zien mij als lid van de kudde. Door mij op te stellen als laagste in de rangorde beperkte ik het risico.


Ze lopen in het terrein van het Groninger Landschap en hebben een aantal veulens. Konik is Pools voor paardje. Ze hebben een stokmaat van 130-140 cm.


Moeder en dochter liefkozen elkaar.


Het veulen drinkt wel een jaar lang bij de merrie


Deze hengst ruikt door het optillen van zijn bovenlip henstigheid bij een merrie. Dit wordt flemen genoemd.


Hier is geen sprake van paring


Het vaststellen van  de sociale rangorde


Het ging er soms behoorlijk hard aan toe, maar gelukkig kunnen paarden wel tegen een stootje. Op deze foto is de kenmerkende donkere streep op de rug, aalstreep genoemd, duidelijk zichtbaar.


Deze hengst jaagt zelfs met "pijl en boog".


Deze houding en kapsel beloven een nieuwe aanval.


Tussen de Koniks liepen ook een aantal koeien, kalveren en een stier. Als fotograaf moet je respect hebben voor dieren. Deze dikbil liep op drie meter langs mij heen.


Kalveren zijn altijd nieuwsgierig.


Op de terugreis kwam ik nog wat andere dingen tegen. De nimf van de cicade heeft een schuimnest gemaakt. In de volksmond koekoeksspuug genoemd.


Nabij het water zag ik de oeverlibel, de weidebeekjuffer, de roodoogjuffer en de waterjuffer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten