zondag 23 februari 2014

Rondje Ommen


Vandaag heb ik een wandeling gemaakt in de omgeving van Ommen. Het wandelnetwerk Vechtdal heeft prachtige routes uitgezet. Ik heb de auto geparkeerd bij de Besthmenermolen. Klik hier voor meer informatie over deze korenmolen uit 1862.


Naast de molen zit het natuurinformatiecentrum Ommen, de heemtuin en het landbouwmuseum.


Tijdens de wandeling kwam ik deelnemers aan de Wilgenweard Wintermaraton tegen. In totaal namen aan deze MTB toertocht 1150 sporters deel.


De "Steile Oever" is een uitloper van de Besthemerberg, waar de oever door de Regge is uitgesleten.


In het bos veel dood hout, berken vol heksenbezems, een vrij zeldzame in bloeistaande gaspeldoorn en zwammen.


Aan de rand van het bos en achter in de achtertuin van kasteel Eerde ligt een schitterende woning met een grasveld vol bloeiende krokussen.


Wildtunnel onder de Hammerweg


Onderweg kom je van alles tegen. Een in de brand gestoken bankje, leuke toegangspoortjes die vee tegenhouden, een sluisje en een hindernis in het land bij de sportpaardenfokkerij van de familie van Straaten.


Zal ik u een spannend verhaal vertellen ?


Het was niet alleen mooi wandelweer, maar ook mooi fietsweer!


De hermeandering van de Beneden Regge


Nieuwsgierige Lakenvelders


Een droomhuis op een droomplek


Wat een bijzondere stam


Na 12 km zag ik eindelijk een Horeca-gelegenheid. Helaas was het vandaag onverwacht druk bij restaurant De Nieuwe Brug in het buurtschap Nieuwebrug en was de ambachtelijk gemaakte appelgebak met slagroom uitverkocht. Ik moest helaas mijn honger stillen met een bakkie thee en een flinke krentewegge.


Op de oever van de Regge ligt Felicità, een kunstwerk van Jan Merlin Marski.


De wandeling ging ondermeer over Landgoed Eerde met kasteel, boerderijen, akkers, bos en houtwallen. Omdat de wandeling langs de achterzijde van het kasteel liep, ben ik op de terugweg nog even langs de voorkant gereden. In Kasteel Eerde is een internationale school gevestigd.


Klik hier voor details van de 14,5 km lange route.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten