zondag 5 januari 2014

Klaaszienveen

Sinds jaren heb ik de provinciehoofdstad maar weer eens met een bezoek vereerd.


Ik bezocht voordat ik de binnenstad inging eerst de "Zuider begraafplaats".


Het eerste wat mij opviel was dat er zo weinig paden waren en geen overzichtsbord met namen waar iedereen ligt.


Een eenvoudige schippersgraf met een handgeschreven tekst


Boom molt graf.


Op 16 oktober 1940, omstreeks 7 uur reed een bus van de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij met 26 werklozen uit Groningen naar de werkverschaffing bij Westernieland. Het was mistig. Op een onbewaakte spoorwegovergang bij Ranum, gemeente Winsum, doorboorde de trein de bus. Klik hier voor het Nieuwsblad van het Noorden van 1940.


Hendrik de Cock stond in 1834 aan de basis van de "Afscheiding". Hij stapte met zijn aanhangers uit de Nederlands Hervormde kerk en ging verder onder de naam Gereformeerde kerk. Hierdoor hebben gereformeerden bij mij in het dorp jarenlang  de scheldnaam "Ofgeschaiden of Cocksioanen" gehad.


Ja ...... hier kan je echt niet omheen. Het is het Grafmonument van de Groninger industrielen Willem Albert en Jan Evert Scholten. Het is een rijksmonument.


Klazienaveen is gesticht door Willem Albert Scholten. Vandaar ook het Scholtenskanaal. Het dorp zou genoemd zijn naar Klaaszien, de vrouw van Scholten.


Daarom hoort volgens mij dit bord in Zuid-Oost Drenthe te staan.


Het uitgaansgebied op de Grote markt


Bij de Martinitoren schoot een liedje door mijn hoofd dat ik in de vorige eeuw gehoord had in Het Zielhoes in Noordpolderzijl. Daar bezong Jan Veldman de "Olle Grieze" als met teksten als "De grootste stieve pik van lauwerszee tot dollard tou.". Ik vond dat voor het oudere publiek in die tijd (rond 1985) nog al gewaagd. Klik hier voor het lied.


Op de bouwschutting op aan de oostzijde van de Grote Markt staat een strip gemaakt door Barbara Stok. Achter de schutting is de nieuwe Oostwand en het Groninger Forum in aanbouw.


Zo te zien heeft Vindicat een aardige sponsor.


Deze dames genieten bij 7 graden met een dekentje in de zon op het terras van De Kostery.


Standbeeld van schilder/dichter Hendrik de Vries gemaakt door Norman Burkett.


Op het Waagplein was een ijsbaan ingericht.


... en voor vermoeide wandelaars was er een voetenbad aanwezig. 
  

Het bezoek aan de stad afgesloten met een glas Earl Grey Lavender Tea en Oatmeal Butterscotch chip cookies bij Coffee Break op het Gedempte Zuiderdiep. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten