donderdag 12 december 2013

Ontslag na nacht met oma van 88

Ik was in twee weken tijd 6 kg afgevallen en dronk emmers vol vocht. Liefst met veel suikers. Dus maar eens kijken of ik op een vrije ochtend even voor controle langs huisarts Raupp kon. Dat was geen probleem. Na de bloedwaardemeting van 32.6 stuurde ze mij direct door naar het Ommelander Ziekenhuis in Winschoten.
 
 
Geen onbekend adres voor mij. Immers 56 jaar geleden, toen het nog de naam Sint Lucas ziekenhuis had, was ik er ook al eens te gast. Toen waren het nog nonnen die er rond dwaalden in plaats van jonge dames in wit doorschijnende pakken.
 
 
Bij de noodopvang stonden ze al op mij te wachten. Ik stelde mij voor. De verpleegkundige: "familie van Roel." "Ja, zeg ik dat is mijn neef." Geheel volgens protocol kreeg ik (voor de zekerheid ..... je weet maar nooit) een infuusaansluiting. Bloedafname volgde en mocht daarna een uur wachten op de uitslag. Ondertussen dronk ik 1,5 liter kraanwater. Dus de urineproef was ook geen probleem. De uitslag. Bloedwaarde van 36.4. "U hebt suikerziekte."
 

Ik mocht naar kamer 415. Daar kwam de dokter bij mij. "Jaspers is de naam". Ik meteen: "de vader van Yvon". Of het door die opmerking kwam weet ik niet, maar ik moest in ieder geval de nacht doorbrengen in het ziekenhuis.
De nacht heb ik doorgebracht met een oude oma van 88 uit Westerlee. Ze was gevallen en had de heup uit de kom gehad. Ze had voor de val snert gehad en vertelde haar hele levensverhaal en maakte de nodige geintjes. Vooral het verhaal over haar dochter Stinet Luth vond ze geweldig om te vertellen. Stinet is poppendokter in Norg, reist de hele wereld af met lezingen en over haar werd zelfs een TV uitzending gemaakt. Ook in de nachtelijke uren bleef ze vertellen en dwarrelden de gassen van de snert door kamer 415. Snurken kon ze ook goed. "Hebben ie ook zo goud sloapen" riep ze mij vanochtend toe.
 
Door een groot deel van het personeel werd gesproken in de streektaal. De waarde daarvan is groot. Vooral voor mensen als "oma".
 
 
Gelukkig heb ik vandaag mijn ontslag gekregen.

 
Nu maar insuline spuiten en door blijven ademen.

"t leven gait deur of nait den".

Oh ja ........... vooral mijn petje af voor het verplegend personeel. Het eten was ook prima. Mij hoor je niet klagen.

3 opmerkingen:

  1. Beste kamergenote van mijn moeder, destijds in 2013 ziekenhuis winschoten.
    Wat een leuk verhaal over mijn moeder. Ik toetste mijn naam in en kwam zo op je site terecht.
    Het is allemaal waar wat mijn moeder vertelde. Ik ben poppendokter in Norg sinds 2006 en ik reis ieder jaar 1 of 2 x naar een ver land.
    Als je het leuk vind;kijk maar eens op mijn website www.poppen-dokter.nl en op www.poppenstijn.nl. Ze zijn op dit moment wel in onderhoud maar het komend weekend weer toegankelijk.
    Mijn moeder is inmiddels 90 jaar en woont nog zelfstandig in westerlee.
    Dat was het. Ik wens je het beste.
    Met een groet uit Norg

    BeantwoordenVerwijderen