zondag 5 mei 2013

Meivakantie deel 4

 
ZATERDAG 4 MEI 2013
 
Vandaag heb ik een fietstocht over het Nationale park De Hoge Veluwe gemaakt.
 
 
Onderweg naar het park kwam ik een bijzonder ras schapen en een vreemd varken tegen.

 
 Het was echt kever cabrio weer.
 
 
In het park staan 1700 witte fietsen. Je mag er gratis mee door het park fietsen. Ik heb toch de voorkeur gegeven aan mijn eigen crosshybride.

 
Het door Joseph Mendes da Costa ontworpen monument van Christiaan de Wet, Zuid-Afrikaas politicus en boerengeneraal.

 
Honderd jaar geleden kreeg de beroemde bouwmeester Berlage van het echtpaar Kröller-Müller de opdracht om het Jachthuis Sint Hubertus te bouwen.

 
De fietsroute loopt ook langs mooie waterpartijen.

 
Even langs Gelato Buonissimo voor een zelfgemaakt Sinaasappel - Stracciatella ijsje.
 
 
Het stuifzandlandschap.

 
Het is mei .......... dus kom je de meikever tegen.

 
Het Museonder geeft een verrassend beeld van alles wat er onder het aardoppervlak leeft en geleefd heeft. Ook liggen er de botten van dieren die al duizenden jaren zijn uitgestorven.
 
 
Klik hier voor de 42 km lange route. Wel moet ik opmerken dat ik in Westerwolde meer wild zie rondlopen dan in het nationale park De hoge Veluwe. Ik heb slechts één ree gezien.

 
ZONDAG 5 MEI 2013
 
 
De laatste dag van de meivakantie is aangebroken. De lucht is blauw en de zon schijn bekoorlijk. Dus ga ik via een ommetje naar huis. Tegenover camping Midzomer in Diever is een parkeerplaats. Ruimte genoeg voor de camper. Vanaf de parkeerplaats ga ik het Nationaal Park Drents-Friese Wold in.
 
 
Op 30 maart 2013 maakte ik in het kader van Eart Hour een avondwandeling door het gebied Berkenheuvel met boswachter André Donker. Ik heb daar mooie herinneringen aan dus wilde ik overdag het gebied ook eens nader bekijken.

 
Links van het fietspad de Wapseres en rechts Berkenheuvel.

 
In 1943 werd in de bossen van Berkenheuvel een onderduikershol gebouwd. Hier vonden onderduikers en piloten van neergeschoten geallieerde vliegtuigen een onderkomen.
 
 
De vlinders waren behoorlijk actief vandaag. Hierboven de citroenvlinder..
 
 
Deze knuffelboom is ongeveer 200 jaar oud. Als je er met je oor tegenaan gaat staan vertelt deze boom jou wijsheden, aldus boswachter André Donker.
 
 
Klik hier voor de gelopen route
 
 
Op weg naar huis even op het terras bij De Klipper (voorheen de Drentse Heerlijkheid) in Zwiggelte. Schuin tegenover het sportveld waar tijdens een triatlon mijn schoenen werden gejat nuttigde ik koffie met kersenpuddinggebak.
 

Ik ben weer thuis. De meivakantie zit er op. De camper maar weer uitladen, maar eens een keuze maken uit de 2182 foto's die ik de afgelopen week heb gemaakt.


deel 1
deel 2
deel 3

1 opmerking:

  1. Wij gingen altijd naar Hoenderloo naar camping De Oase. Via een achterdeurtje kwamen we op het pad naar Kootwijkerzand.Daarvandaan richting Harskamp, Otterloo en daar het Park de Hoge Veluwe in. En terug ri. Hoenderloo. Op gewone fietsen.Deze route heb ik een paar jaar geleden nog weer over gedaan met m'n vriendin. Langs het pad onderweg veel graaf-sporen van Wilde zwijnen. De herten en moeflons verschuilen zich meer in de bossen/ veld bij Planken Wambuis. Daar komen niet veel toeristen. Tegen sluitingstijd van het park komen ze wat meer 'veur de dag".
    Ik heb wel al hele koppels fotografen bij elkaar op een kluit gezien die op de Edelherten stonden te wachten.
    Oja en het park heeft ook een webcam.
    Groetjes van Jantje Delger

    BeantwoordenVerwijderen